App Store Editors’ Choice – Hellraid: The Escape

hellraid_4Gdyby w nadchodzący weekend się Wam nudziło, mam dla Was coś, co z pewnością umili Wam kilka najbliższych dni – Hellraid: The Escape. Wspominam o nim z dwóch bardzo istotnych powodów. Po pierwsze gra w ostatni czwartek została wyróżniona bannerem Editors’ Choice w USA, co jednoznacznie dowodzi jej jakości. Z drugiej strony to tytuł przygotowywany przez polską firmę Shortbreak Studios (Techland) i mojego dobrego znajomego, Andrzeja Koloskę, któremu serdecznie kibicują i życzę kolejnych sukcesów.

hellraid_3

Pomysł gry na pierwszy rzut oka wydawał mi się intrygujący, ale dopiero po jej uruchomieniu zrozumiałem jej fenomen. Hellraid to nie sztuczny mobilny AAA, który próbuje wycisnąć ile się da ze sprzętu mobilnego, tylko sprytne wykorzystanie możliwości, jakie daje nam platforma iOS. Zanim jednak o tym z pewnością warto zwrócić uwagę, że absolutnie silną stroną gry jest oprawa graficzna. Nie ma się co dziwić, bo ekipa z Wrocławia wykorzystała Unreal Engine 3 i wydaje się naprawdę mocno wykorzystywać urządzenia Apple. Najprawdopodobniej przez to gra nie jest dostępna na iPhone’a 4, co wprawdzie nie musi odbić się mocno na sprzedaży, ale z pewnością wróci w postaci niewielkiej liczby negatywnych komentarzy od niezadowolonych użytkowników. Niemniej jednak jakość wykonania i klimat zaserwowany graczom z pewnością nie pozostawia wiele do życzenia.

hellraid_2Niemniej jednak to nie grafika moim zdaniem stanowi o sile Hellraid: The Escape. Z mojego punktu widzenia głównym atutem gry jest przede wszystkim zmaksymalizowanie wykorzystania ekranu dotykowego do rozgrywki, co może być wzorem dla innych twórców mobilnych gier akcji.

Ostatnim elementem, który w moim odczuciu jest ciekawym eksperymentem w obecnych czasach, jest wypuszczenie gry mobilnej w 100% modelu premium. Czemu mnie to dziwi? Ponieważ prawda jest taka, że znaczna większość przychodów w światowym rynku mobilnym pochodzi z gier w modelu F2P (jakże znienawidzonym przez niektórych). Swoją drogą zastanawiające, czy gra w modelu premium będzie miała szanse na sukces na platformie Android, którą pewnie niebawem również zostanie opublikowana. I nie odmawiam twórcom możliwości finansowego sukcesu, ponieważ promocja (szczególnie w kanałach Apple czy Google) pomoże zwrócić koszta produkcji w szybkim czasie, ale mimo to zastanawia mnie długofalowa strategia na monetyzowanie tego produktu. Może w tej sytuacji mobile wcale nie umarł?;)